Marraskuun 18.–21. päivä järjestettiin Suomessa erityinen koulutus, joka keskittyi EDR-tietojen (Event Data Recorder) analysointiin. Koulutuksen järjesti EUDARTS. Koulutukseen osallistuivat SVT:ltä Timo Suuronen ja Ari Virtavuo, ja he olivat mukana syventämässä asiantuntemustaan EDR-laitteiden käytöstä ja tietojen tulkinnasta. Heidän lisäkseen Suomessa on vain yksi sertifioitu analyytikko tällä erikoisalalla.
Koulutuksen aikana käytiin mm. läpi eri autonvalmistajien tapoja tallentaa tietoa eri EDR-laitteidensa sukupolvissa. EDR-laitteet, jotka toimivat autossa tavallaan “mustana laatikkona”, tallentavat kriittisiä tietoja erityisesti onnettomuustilanteista. Tietojen tallentaminen käynnistyy, kun tapahtuu jokin laukaiseva tekijä, kuten törmäys tai merkittävä nopeudenmuutos tietyllä aikavälillä, mutta joillakin merkeillä myös vaikkapa voimakas jarrutus. Kriteerit tallennuksen laukaisulle vaihtelevat. Järjestelmä tallentaa myös edeltävät tiedot noin 5 sekunnin ajalta, jotka voivat olla olennaisia onnettomuuden johtaneista tekijöistä ja niistä voidaan saada tarkempi käsitys tapahtumasta.
Koulutuksessa käytiin tarkasti läpi, kuinka autonvalmistajien EDR-laitteet eroavat toisistaan valmistaja-, malli-, vuosimalli- ja jopa osanumerokohtaisesti. Näiden erojen ymmärtäminen on tärkeää, sillä ne vaikuttavat siihen, miten tietoa voidaan tulkita. Analyytikkojen on myös huomioitava tiedon rajoitukset ja se, kuinka hyvin nämä tiedot voivat tukea fyysisiä todisteita, kuten esimerkiksi vaurioita, jarrutusjälkiä tai törmäysvoiman suuntaa tapahtumapaikalla.
SVT:llä on ollut virallinen sertifikaatti EDR-tietojen lukemiseen vuodesta 2018 lähtien. Luetut tiedot ovat olleet käytössä liikenneonnettomuuksien rekonstruktioissa siitä lähtien, mutta tämä koulutus antoi virallisen statuksen tietojen analysointiin. Koulutus auttoi osallistujia syventämään ymmärrystään siitä, kuinka EDR-laitteiden tietoja voidaan hyödyntää onnettomuustutkintaan ja sen taustalla olevien tekijöiden ymmärtämiseen.